torsdag 9. februar 2012

Dagens godbit

Jeg fikk lyst til å dele en knallgod kakeoppskrift med deg. Kaken er full av kalorier og smaker himmelsk. Den er enkel å lage og kan fryses - er faktisk bedre om den har vært en tur innom fryseren, syns jeg da. Her er et bilde av dagens bakst

Frans Josefs kake
6 eggehviter piskes stive
400 gr. sukker
200 gr. malte mandler
200 gr. strø kavring
Alt blandes og fordeles i en langpanne og stekes på 170 grader i 20 min.

Fyll:
6 eggeplommer
300 gr. melis
300 gr. smør
2 ss vaniljesukker
3 ss kakao
Røres mykt og has på kald kake

Glasur:
2 plater Dronning kokesjokolade
50 gr. kokosfett - smeltes med sjokoladen og smøres oppå fyllet

Skjær opp kaken i serveringsstykker før den evt. fryses ned
Taes opp av fryseren rett før servering.

8 kommentarer:

  1. Se her ja. Her kommer jo innleggene som perler på en snor. Mmmm så deilig! Regner med å få smake litt på den i helgen?

    SvarSlett
  2. Klart du skal få smake Caroline - gleder meg til å se dere og takk for kommentaren :)

    SvarSlett
  3. Hei

    Så koselig at du har fått deg blogg, Solveig. Gleder meg til og følge med. men det kan være litt farlig og legge ut for mye av de søtsakene dine, kje nner jeg blir fristet, og det er slettes ikke bra :D... Ha en flotters dag :)

    SvarSlett
  4. Denne kaken er en av mine favoritter, og den er veldig god etter frysetur også, ja! Bare at jeg ikke har strøkavring i bunnen. Kanskje jeg må prøve det :)

    SvarSlett
  5. Mmm! Franz Josef-kake er digg! Fikk nesten hjemlengsel jeg nå :)

    SvarSlett
  6. nam! Takk for at du deler oppskrifter av sånnt som ser så snadder ut!Må prøves :))

    SvarSlett
  7. Takk for koselige kommentarer! Det kommer nok snart flere godsaker og oppskrifter :)

    SvarSlett
  8. Du er vell flink husmor Solveig! :)

    SvarSlett