søndag 11. mars 2012

Noe godt til kaffen - Budapestkake

Det er alltid hyggelig å servere noe ekstra godt når man får kaffegjester. Her følger oppskrift på en knall god og lettvint kake som "alle" liker. Kaken kan lages på forhånd og fryses - det har jeg dog ikke prøvd men jeg har laget kaken dagen før jeg skal servere den og oppbevart den på kjøkkenbenken med kjøkkenhåndkle over - og det fungerer meget bra. Kaken er best om den rulles like før servering - den bør iallefall ikke bli liggende for mange timer i kjøleskapet, da den synker litt etter en tid. Her er oppskriften:

Oppskrift Budapestkake
6 eggehviter
3 dl sukker
1 pk vaniljesaus-pulver u/koking
100 gr hakkede mandler/mandelflak
 
3 dl fløte
2 små bokser mandariner

Pisk eggehviter og sukker stivt. Rør forsiktig i vaniljasaus-pulveret. Kle en langpanne med bakepapir og fordel røren utover. Dryss hakkede mandler/mandelflak over. Stekes ved 170 grader i 20 minutter.

Vend kaken over på et stykke bakepapir og la den kjølne helt med langpanna over. pisk fløt og kle over kaken. Ha på mandariner og rull kaken sammen. Legg på fat med skjøten ned, kan fryses.


                                                             Lykke til med baksten :)
   

3 kommentarer:

  1. NAM NAM. Enda en av de tingene jeg skal lage og smake en gang om ikke så lenge.. (håper jeg).

    Ha en fin fin kveld Solveig..;D

    SvarSlett
  2. Var litt dårlige bilder, men KAKA er god :) takk for kommentar Camilla :)

    SvarSlett
  3. Nam, sier jeg bare. Den der har jeg faktisk hørt om, men aldri smakt - skal visst være snadder :)
    Innom for å ønske deg en god uke - og for å ta en titt på fine bloggen din <3 klem

    SvarSlett